Aktiv istället för passiv i väntans tider

Fredag morgon och jag skall strax iväg på dagens första möte här uppe i Luleå som idag säkert tillhör de varmaste platserna i landet med endast minus tio grader. Innan jag mig ut i ”värmen” tänker jag delge dig några tankar jag fått under veckan som gått.

Under veckan har jag haft ett antal samtal med företrädare för olika delar av den svenska industrin. Bilden som framkommer är att mycket just nu handlar om ”väntans tider” i bemärkelsen många nu avvaktar vad som händer under första kvartalet. Jag ser en stor risk att denna väntan blir en tid av enbart avvaktan d v s passivitet, samtidigt som jag förstår svårigheterna att agera om framtidsutsikterna är osäkra. Oavsett osäkerheten är jag övertygad att de företag som har tillräckligt med mod att vara aktiva både på kostnads- och intäktssidan blir de som kommer att lyckas bäst under 2013, ja inte bara i år utan även under 2014/2015. Det är när konkurrenterna ”sover” det gäller att agera med full kraft!

Med dessa rader vill jag önska dig en riktigt trevlig helg här ifrån Luleå


Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: