Till minne av Professor emeritus Göran Ekvall

Tidigare i veckan fick jag beskedet att Professor emeritus Göran Ekvall, 82 år gammal, avlidit. Göran Ekvall arbetade under ett antal år som vår vetenskaplige rådgivare, men jag minns honom särskilt för hans avgörande medverkan under utvecklingsarbetet och valideringen av våra Prestationsanalyser.

Jag minns Göran Ekvall som en osedvanligt ödmjuk, varm och positiv person. Jag har fortfarande mycket färskt i minnet all den fantastiskt fina feedback och stöd jag fick under arbetet med boken ”Rätt förutsättningar på jobbet?”. Jag kan också fortfarande idag känna det antiklimax jag upplevde under mitt första möte med Göran. Jag erkänner villigt att jag inför detta möte kände en stark anspänning inte minst beroende på min stora respekt för Görans imponerande vetenskapliga gärning vida känd över stora delar av världen. Det gick inte många minuter under detta första möte förrän Görans ödmjukhet, mänskliga värme och humor tog tag i mig på ett sådant sätt att jag totalt släppte allt jag hade förberett mig på. Istället för ett formellt och strikt vetenskapligt inriktat samtal blev vårt första samtal ett sådant man har goda vänner emellan. Jag minns med värme både detta första samtal och alla de många fina och inspirerande samtal och arbetsmöten vi sedan hade under åren.

Utan Göran Ekvalls bidrag hade Sustainable Performance verksamhet och min egen erfarenhet idag varit mycket fattigare. Trots hans stora bidrag under utvecklingsarbetet av våra Prestationsanalyser och vårt Kreativitetsindex minns jag Göran Ekvall främst för hans värme och ödmjukhet. En fantastiskt fin människa och inspiratör har gått bort, hans minne lever dock vidare på många sätt.

Tack Göran för allt du delade med dig av!

Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: