Hur styra effektiviteten i en verksamhet baserat på evidens
Den arbetsvetenskapliga och arbetspsykologiska forskningen har genom åren tagit fram en mängd evidens kring hur vi som människor agerar i en arbetssituation. Trots dessa fakta är styrning och ledning av de mänskliga resurserna i näringslivet fortfarande 2020 på en låg nivå. En av anledningarna till detta är att de flesta HR-funktioner inte är tillräckligt evidensorienterade i sitt arbete plus framförallt att det stora utbudet av enkätplattformar där användarna själva skriver sina frågor med eller utan stöd från teknikleverantörerna gjort att ”alla känner sig kallade” att göra enkäter. Detta har lett fram till en situation där styrningen av organisationerna, kulturerna och arbetsmiljön oftast blivit befriat från säkra kopplingarna till forskningen och evidensen inom området. På ren svenska försöker man styra organisationens prestationsförmåga med en ”ratt” som inte är validerad d v s man styr utan att veta åt vilket håll man styr.
Hur kan verksamhetens ägare tillåta detta?Baserat på den arbetsvetenskapliga forskningen och mina dryga 36 år som konsult vågar jag påstå att vägen till en effektiv och högpresterande organisation går via engagerade medarbetare, prestationskultur, prestationsförutsättningar, teambygge, effektiv teknik och ledning och styrning. Utan engagerade medarbetare, utan en Prestationskultur, utan bra prestationsförutsättningar/arbetsförsättningar, utan fungerande grupper, utan en effektiv teknik med automatiserade processer samt utan en tydlig styrning och ledning av verksamheten kan en verksamhet aldrig bli riktigt effektiv och högpresterande. Med stöd av detta är det helt avgörande att ledningen har tillräckliga kunskaper kring vad som påverkar engagemang, en Prestationskultur, prestationsförutsättningarna och lagbygget samt naturligtvis är tekniskt uppdaterade och inser betydelsen av sin egen styrning och ledning. Ett avgörande sätt att bygga kunskap för ledningen är att ha tillgång till adekvata och validerade mätverktyg. Dessvärre upplever jag att företagsledningarna generellt sett saknar tillräckliga kunskaper om hur man skapar engagerade medarbetare, en Prestationskultur, bra prestationsförutsättningar och ett fungerande lagbygge beroende på bristfällig och osäker data från amatörmässiga medarbetarundersökningar.