Vad kännetecknar en Prestationskultur, del 9

Är det här din första kontakt med min blogg, kan det vara bra att du först bekantar dig med vad jag varit inne på hittills i år. Från och med vecka 8 och en tid framöver kommer jag att främst resonera kring ämnet Prestationskultur och dess betydelse för framgång både individuellt och för organisationen (företaget, idrottsföreningen eller motsvarande).

Samtliga delar i serien kring Prestationskultur bygger på den arbetsvetenskapliga forskningen och litteraturen som jag tagit del av och som du finner på http://www.sperab.se/default.asp?PageID=512 och/eller genom mina tusentals samtal med företagsledare/chefer/idrottsutövare med flera genom alla år jag verkat som Prestationsutvecklare.

 

Fredag den 28 februari som med undantag vart fjärde år är sista dagen i vintermånaden februari och på söndag är det första söndagen i mars vilket betyder Vasaloppet.

 

Tänkte avsluta veckans bloggande med ännu ett inlägg kring kännetecknen på en Prestationskultur. Jag har tidigare varit inne på allt ifrån involverade och delaktiga medarbetare till en tydlig och konsekvent styrning av verksamheten med mål som regelbundet och ofta följs upp och agerar efter. Vidare har jag också varit inne på att medarbetare med en hög grad av arbetstillfredsställelse är ett tydligt kännetecken på en Prestationskultur liksom medarbetare med små problem med för hög arbetsbelastning och stress. Förutom dessa tydliga kännetecken på en Prestationskultur kommer jag idag att kort beröra det stora ämnet ledarskap och hur detta kännetecknar en Prestationskultur.

 

Baserat på mina erfarenheter präglas en Prestationskultur av ett ledarskap och av ledare med stora ambitioner att lyckas och bli framgångsrika. Eftersom jag under alla mina år som prestationsutvecklare träffat på och samtalat med flera tusen chefer och ledare vågar jag påstå att jag har en hygglig erfarenhet av olika typer av ledarskap. Det jag grundat på min erfarenhet är säker på, det är att ledarskapet måste ha ett stort fokus på framgång. Men tänker du, har inte alla chefer/ledare ett sådant fokus? På denna fråga har jag också ett säkert svar och det är nej, men självfallet handlar det om grader d v s det finns chefer/ledare som är helt upptagna av att skapa förutsättningar för sina medarbetare att lyckas och bli framgångsrika medan andra bara har det med framgång som möjligtvis ett litet delmål. Det handlar också väldigt mycket om vad det är som chefen/ledaren utstrålar genom sin energi. En chef/ledare som utstrålar en stark energi med fokus på framgång riktigt lyser det möjligheter och positiva tankar kring medan de som inte har en lika stor framgångsdrift i sig ofta upplevs ofta som problemorienterade och/eller defensiva och försiktiga personer.

 

Med dagens lilla inlägg vill jag ha sagt att en Prestationskultur nästan alltid kännetecknas av ledarskapets entusiasm och vilja att nå framgång. Förutom alla andra kännetecken på en Prestationskultur vill jag att du skall känna till ledarskapets betydelse för densamma.

 

Önskar dig nu en riktigt trevlig helg, oavsett om du skall åka Vasaloppet eller titta på detsamma från TV-soffan som undertecknad. Du kan även räkna med att jag kommer med nya inlägg i nästa vecka.

Gert Ohlin

Sustainable Performance

[email protected]

0768-93 12 246

Kategori: Allmänt
Taggar: Ledarskap, Prestationskultur, Vasaloppet;