Köp inga vita eller svarta bilar!

Visste du att det finns en klar korrelation med mellan din bils färg och risken för olyckor? Nej, trodde inte och hoppades inte det. Rent statistiskt är det så att antalet vita och svarta bilar som är inblandade i olyckor är avsevärt fler än bilar med andra färger - alltså  spelar bilens färg roll, eller?
 
Det här med korrelation är det något som det slarvars med oerhört mycket vilket stör mig i grunden. Ta det mest aktuella exemplet med Astra Zeneca och deras vaccin. Ca 15 allvarliga biverkningar och död har förekommit bland 17 000 000 vaccinerade. Risken för dessa allvarliga biverkningar är i matematiska termer helt försumbar vilket även WHO har kommit fram till. Däremot finns det förstås en väldigt stor korrelation hos de 15 drabbade och deras vaccinering med Astra Zeneca. Men att med detta som enda utgångspunkt dra slutsatsen att det är vaccinet som ligger bakom tror jag inte på lika liet som jag tror att min bils färg påverkar risken för att jag skall hamna i en olycka. Eftersom vita och svarta bilar helt dominerar bilparken enligt Tratikverket är det naturligt att dessa färger oftast är inblanade i olyckor, men att därför dra slutsatsen att det är bilens färg som är avgörande det är att hamna i helt fel slutsatss.
 
Ta hand om dig i dessa Covid-19 tider!
 
Gert
Kategori: Allmänt
Taggar: Corona, bilar;

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: