Så kan vi lösa ungdomsarbetslösheten

Tisdag kväll och jag har åter en spännande dag i ryggen. I morgon blir det upp med tuppen här i Umeå för ett tidigt morgonmöte så nu måste jag förbereda detta innan det blir en stund i bingen.

 

På flyget upp hit satt jag och tänkte på den förfärliga ungdomsarbetslösheten. Tänk om alla arbetsgivare gick ihop och anställde var sin ungdom då skulle vi kunna utradera detta oerhörda samhällsproblem med en gång. Frågan är förstås hur detta skall finansieras, men jag övertygad att de allra flesta företag med fler än 5 medarbetare skulle kunna göra en sådan investering utan att riskera verksamheten. De större arbetsgivarna de borde naturligtvis göra fler anställningar, man kunde t ex lägga upp det så här:

 

> 50 anställda                    2 ungdomar

> 100 anställda                  3 ungdomar

> 250 anställda                  6 ungdomar

> 500 anställda                  10 ungdomar

> 1 000 anställda               20 ungdomar

> 2 000 anställda               50 ungdomar

O s v

 

Tänk om Svensk Näringsliv och Företagarna kunde sluta upp bakom denna tanke?

 

Trevlig tisdagskväll önskas från Umeå

 

 

 

Gert Ohlin

 

PS Från och med nu kan följa mig på Twitter - @GertOhlin Ds


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: