Trevligt med julbonus, men är det affärsmässigt motiverat?

Måndag kväll och jag skall strax avsluta mina förberedelser inför morgondagens resa upp till Värmland, men innan jag gör det skriver jag några rader här på bloggen.

I flera länder nere på kontinenten får de anställda en större eller mindre julbonus i form av extra pengar i ”lönekuvertet”, det är inte ovanligt med hel extra månadslön just i december. Även här hemma i Sverige är det vanligt att det blir lite extra pengar till jul på grund av företagens bonussystem. Dessa är pengar är förstås mer än välkomna för anställda. Frågan är mera huruvida detta, d v s bonusen, är affärsmässigt motiverat. För egen del är jag mycket skeptisk till allt vad bonussystem handlar om. De eventuella effekter som kan noteras är enligt min uppfattning mer kopplade till att det funnits tydliga mål att förhålla sig än att pengarna i sig är prestationsdrivande. Häromdagen läste jag några intressanta artiklar som verkligen stärkte mig i min negativa syn på bonussystem. Läs gärna du också! http://www.va.se/nyheter/debatt-bonusprogram-66905 och http://micco.se/2011/05/pengar-%E2%80%93-det-dyraste-sattet-att-motivera-manniskor/

Ha en fortsatt trevlig kväll önskar

Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: