Medarbetarundersökningens ABC - kolla dina kunskaper

Fredag eftermiddag och jag skall precis köra tillbaka hem till Växjö efter mitt uppdrag här  i Halmstad tidigare idag. Innan jag tar helg jag att avsluta min lilla serie här på bloggen kring medarbetarundersökningens ABC genom att erjuda dig en möjlighet att testa dina egna kunskaper.

 

Som du vet har mina senaste inlägg handlat om behovet av en landsomfattande utbildningssatsning kring medarbetarundersökningens ABC med tanke på den generellt sett mycket låga kvaliteten på dessa undersökningar. En huvudorsak bakom den generellt sett mycket låga kvaliteten är enligt min uppfattning bristen på kompetens hos dem som upphandlar och/eller ansvarar för genomförandet av medarbetarundersökningar. Veckans ”tjat” om medarbetarundersökningens ABC kommer jag avsluta med några exempel på frågor som man enkelt bör kunna svara på om man känner till detta ”ABC”, så varför inte testa dig själv nu? På måndag kommer jag att presentera ”facit” på dessa frågor och då kan du kolla hur många rätt har.

 

1. Vad är skillnaden mellan en validerat frågeformulär/enkät och en som inte är      det?

 

2. Vad menas med validitet respektive reliabilitet i samband med kvantitativa undersökningar?

 

3. Varför bör man restriktiv med antalet bakgrundsvariabler i medarbetarundersökning?

 

4. Vad menas standardavvikelser?

 

5. Hur kan man veta att en förändring i förhållande till en tidigare undersökning är signifikant?

 

6. Vilken betydelse har antalet svarsalternativ?

 

7.  Hur ofta bör man genomföra en medarbetarundersökning?

 

 

Nästa vecka går vi in i Midsommarveckan, tänk vad tider rusar fram. Vad som blir mitt tema i nästa vecka får jag fundera på under helgen.

 

Trevlig helg önskar

 

Gert Ohlin

 

PS Från och med nu kan du följa mig på Twitter - @gertohlin Ds


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: