Krisavtal

Fredag tidig morgon och jag vaknar upp för att konstatera att jag nu har framför mig fem lediga dagar d v s jag börjar först arbeta igen på onsdag i nästa vecka. Tar därför en paus i mitt bloggande fram till onsdag den 5/12 då jag återkommer igen. Innan jag inleder min ledighet på allvar tänker jag kort skriva av mig en tanke kring de aktuella turerna inom SSAB.

Du känner säkert till att SSAB nu tecknat ett s k krisavtal med 70 % av sin personal på sätt att arbetstiden tillfälligt går ned till 80 % samtidigt som lönen går till 90 %. Vad som framgått av media har SSAB också ”lovat” att betala de resterande 10 % när företaget blir lönsamt igen. I mina ögon borde detta vara ett riktigt bra avtal med personalen trots detta har de som arbetar i Oxelösund inte accepterat det hela. Det enda skäl jag kan se till att inte acceptera avtalet är att man inte tror på att uppsägningar trots avtalet inte går att undvika. Tydligen är personalen mer pessimistisk i Oxelösund jämfört med dem i Luleå och Borlänge.

Nej, nu väntar mitt lilla barnbarn på att jag börjar ägna mig åt henne istället för att skriva på datorn.

Jag önskar dig en trevlig helg och så hörs vi på onsdag.


Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: