Inget Top Performance försvar precis

Måndag eftermiddag och jag har en utav dessa sällsynta dagar här hemma i Växjö. Tidigare idag hörde jag en något märklig intervju med vår försvarsminister angående ÖB:s tidigare uttalande om Sveriges nuvarande försvarsförmåga. Något märkligt tycker jag allt att det är att försvarsministern verkar nöjd med dagens försvarsförmåga eftersom den är bättre än den var för sex års sedan.

För egen del trodde jag faktiskt att Sveriges försvarsförmåga var betydligt bättre än det som nu framkommit d v s att vi kan stå emot ett anfall på en plats i landet i maximalt sju dagar plus att vårt luftförsvar är så dåligt att en fiende kan slå ut hela vårt flygvapen medan det står på marken utan att vi kan försvara oss. Det är därför oerhört skönt att veta att vi inte är särskilt hotade som det är idag. Försvaret är med andra ord väldigt långt ett Top Performance försvar idag trots att det kostar över 40 miljarder i år. Alla dessa skattepengar och så lite valuta för pengarna, man ställer sig något undrande som amatör i sammanhanget,

Ha en trevlig fortsättning på veckan!


Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: