Prestationsläckaget ofta större än man tror

Tisdag lunch och jag inser att det nu gått alldeles för många dagar sedan jag gjorde något här på min blogg. Hoppas du tröttnat på att inget nytt händer hittar tillbaka till mig nu när jag tagit mig i kragen igen.

I eftermiddag skall jag presentera ett resultat av en prestationsanalys för en kunds ledningsgrupp och fackliga organisationer. Detta tillhör de arbetsuppgifter jag uppskattar allra mest, så därför ser jag verkligen framemot en intressant eftermiddag. Fokus för mig under eftermiddagen blir att förankra det ”prestationsläckage” som vår prestationsanalys visar på. Tyvärr är inte alltid detta så enkelt som det kanske låter, det är nämligen inte helt ovanligt att en del uppdragsgivare hellre vill stoppa huvudet i sanden än att ta till sig omfattningen och arten av den prestationskapacitet som går förlorad på grund av t ex bristfälliga arbetsförutsättningar för medarbetarna och/eller cheferna, bristfälligt ledarskap eller dålig styrning och organisering av verksamheten. Hoppas den aktuella ledningsgruppen i eftermiddag har ett öppet sinnelag och är mottagliga för mina budskap.

Ha nu en trevlig fortsättning på dagen, så lovar jag att återkomma imorgon onsdag.


Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: