Stress utlöser ofta ett stort prestationsläckage

Onsdag kväll och jag är åter på mitt hotell här i Umeå med en vacker utsikt över Umeälven. Innan jag är beredd att unna mig lite kvällsmat känner jag att jag måste skriva något här på min blogg och ju snabbare jag gör det ju kortare tid behöver min mage protestera mot sin tomhet.

Du vet väl att stress nästan alltid utlöser ett s k prestationsläckage? Ok, du som vet det kan sluta att läsa här medan du som inte är helt övertygad bör stanna kvar några minuter till. Stress är som du säkert vet ett tillstånd av ökad psykologisk och fysiologisk handlingsberedskap. Det är kroppens sätt att reagera på inre eller yttre faktorer som vi tolkar som hotfulla. När vi upplever fara mobiliseras den sympatiska delen av det autonoma nervsystemet – det innebär att vi är förberedda för kamp, eller flykt, på liv och död. Stress är alltså en överlevnadsinstinkt. Kroppen reagerar med ökad puls, blodtryck och andningsfrekvens, ökad muskelspänning, aktiverat immunförsvar och ökad insöndringen av blodfetter och -socker. Stressreaktionen är nödvändig i situationer där vi måste prestera intensivt under en kort period. Långvarig stress kan däremot leda till ”slitage” i kroppens olika system, med ohälsa som följd.

När stressen blir för hög och framförallt när den är hög under lång tid påverkas vår bedömningsförmåga ofta väldigt negativt d v s det är lätt hänt att vi fattar dåligt övervägda beslut eller vi tappar kontakt med vår erfarenhet och yrkesskicklighet. Under hög eller konstant stress påverkas kvaliteten i vårt arbete ofta väldigt negativt på så sätt att det blir en massa fel. Här kan man verkligen tala om ett verkligt prestationsläckage.

Önskar dig nu en trevlig onsdagskväll + en arbetsdag i morgon utan alltför stort prestationsläckage.


Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: