Delat ansvar för den svåra trafikolyckan i Skåne

Torsdag förmiddag och jag har fått en liten stund över innan mitt nästa möte här uppe i Bergslagen. Denna paus tänker jag bruka till att skriva av mig några tankar kring den hemska olyckan tidigare i veckan utanför Helsingborg.

Igår hörde jag på radion att polisen nu försöker att utreda eventuella brott i samband med olyckan, hur detta skall vara möjligt står utanför min kompetens att bedöma. Oavsett tycker jag det både är bra och nödvändigt att en sådan utredning kommer till stånd. Samtidigt som detta är sagt menar jag att ansvaret för olyckan vilar mycket tungt på dels Trafikverket och dels på de förare som inte hade tillräckligt med avstånd till det framförvarande fordonet. Oavsett väglaget måste varje trafikant se till att ha tillräckligt med avstånd för undvika att köra in i framförvarande, rådet det blixthalka som det tydligen gjorde vid olycksplatsen måste självfallet avståndet till framförvarande vara mycket stort. Jag utgår tyvärr ifrån att alldeles för många fordon låg alldeles för nära varandra och när så någon längre fram fick sladd var olyckan på grund av detta ofrånkomlig. Jag som kör ca 10 000 mil om året vet tyvärr alltför väl hur illa beställt det är med avstånden mellan trafikanter idag, inte minst lastbilarna ligger ofta ”kloss i kloss” med varandra vilket är rena rama idiotin. Jag retar mig även på de trafikanter som ibland ligger alldeles för nära min egen bil, ofta ligger dessa dårar på vägen endast fem till tio meter bakom innan de småningom vågar sig på en omkörning. Skulle jag behöva bromsa så vet jag att den bakomvarande skulle vara chanslös vilket betyder att jag riskerar att skadas allvarligt. Skulle jag få önska så skulle trafikpolisen vara ute betydligt oftare och kontrollera avståndet mellan fordonen liksom att fartkamerorna även skulle dokumentera avstånden mellan fordonen.

Så i min värld vilar ett stort ansvar för olyckan på dem som legat för nära framförvarande men inte bara på dem utan på Trafikverkets bristfälliga halkbekämpning. Även på Trafikverket borde man känna till att särskilt broar över vattendrag är särskilt känsla för halka. Med den väderlek som rådde vid olyckstillfället är det enligt min uppfattning oförlåtligt att man inte kraftfullt halkbekämpat den aktuella broöverfarten. Var det nu för kallt för att vägsalt skulle hjälpa borde man naturligtvis ha använt sig av grus, som man inte minst uppe i Norrbotten ofta använder. Hade den aktuella broöverfarten varit ordentligt halkbekämpad hade olyckan sannolikt aldrig inträffat. Gör polisen sitt arbete borde de ansvariga inom Trafikverket också ställas till svars i domstol för vållande till kroppskada och annans död enligt min bestämda uppfattning, inte minst med tanke på all den skatt som vi som biltrafikanter årligen betalar till staten.

Ha nu en fortsatt trevlig torsdag önskar

Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: