Performance Management

Hur kan du som chef/ledare bidra till att du själv och dina medarbetare kan prestera på en hög och långsiktigt hållbar nivå?

Tips 21
 
Tänk vad tiden flyger fram så här års! Vi är redan inne i sista veckan i vårmånaden maj och till helgen hälsar vi sommarmånaden juni välkommen med en förhoppningsvis fantastisk inledning på sommaren. Men oavsett årstider kan du lita på att det varje vecka kommer ett tips från oss på Sustainable Performance.

Har du frågor eller synpunkter på något tips är du mer än välkommen att kontakta oss på telefon 08 – 21 14 80 eller info@sperab.se. ar tiDu är även välkommen att besöka Gerts Twitter, @gertohlin.

Tips nummer 21
Så får du till Performance Management på riktigt, del IV

Vi är som du vet sedan några veckor tillbaka inne i en liten serie om Performance Management i allmänhet och hur du som chef/ledare kan få till detta i vardagen i synnerhet.

I förra veckans tips tog vi upp betydelsen av att du på ett positivt och klokt sätt driver på dina medarbetare. I veckans tips tar upp en annan viktig aspekt av Performance Management, nämligen att du som chef mer eller mindre kontinuerligt bör utvärdera dina medarbetares prestationer. Hur och när du kan göra detta kommer vi att tipsa dig om här:

1.    I förra veckans tips rekommenderade vi dig att kontinuerligt följa upp dina enskilda medarbetares prestationer. Vi skiljer på uppföljning och utvärdering på det sättet att uppföljning handlar om ”vad som har hänt” medan utvärdering handlar om ”varför det har hänt”. Performance Management handlar med andra ord inte bara om uppföljning, det handlar måhända i än större utsträckning om utvärdering d v s att gå till botten med orsakerna bakom prestationer som inte håller måttet. Det är inte i linje med Performance Management att t ex bara konstatera att någon/några av dina medarbetare inte levererar de prestationer ni kommit överens om. Du bör tillsammans med vederbörande sätta dig och ta reda på de bakomliggande orsakerna.

2.    En kontinuerlig utvärdering av dina medarbetares prestationer syftar till att utveckla både dem och verksamheten. När någon underpresterar i förhållande till de uppsatta målen beror detta nästan alltid på något, varför det är centralt att detta kommer i dagen för att därmed kunna åtgärdas. Performance Management handlar i grunden om att styra och leda verksamheten med fokus på resultat både för gruppen och de enskilda medarbetarna varför den kontinuerliga utvärderingen av dina medarbetares prestationer är en nyckelfaktor.

3.    I många fall sker en utvärdering av medarbetarnas prestationer endast i samband med årliga medarbetare- och/eller lönesamtal. Detta är alldeles för sällan om du vill följa modellen Performance Management.  Med kontinuerlig utvärdering menar vi att du alltid bör ta reda på de bakomliggande orsakerna till att någon medarbetare inte presterar i linje med det ni kommit överens om. Inte nog med det, du bör även ta reda på orsakerna bakom motsatsen d v s när någon presterar klart bättre än de uppsatta målen. Det finns alltid mycket värdefull information bakom varje succé och bakom varje misslyckande. Performance Management handlar mycket om lära och utveckla både medarbetare och verksamhet genom kontinuerlig utvärdering av det sker.

Copyright Sustainable Performance AB


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0