Vad kännetecknar en Prestationskultur, del 5

Är det här din första kontakt med min blogg, kan det vara bra att du först bekantar dig med vad jag varit inne på hittills i år. Från och med vecka 8 och en tid framöver kommer jag att främst resonera kring ämnet Prestationskultur och dess betydelse för framgång både individuellt och för organisationen (företaget, idrottsföreningen eller motsvarande).

Samtliga delar i serien kring Prestationskultur bygger på den arbetsvetenskapliga forskningen och litteraturen som jag tagit del av och som du finner på http://www.sperab.se/default.asp?PageID=512 och/eller genom mina tusentals samtal med företagsledare/chefer/idrottsutövare med flera genom alla år jag verkat som Prestationsutvecklare.

 

Måndag i sista veckan i februari 2020 skriver vi idag, samtidigt som väderprognoserna talar om att vintern är på väg. Typiskt också nu när våren kommit till södra delarna av landet. Det blir andra ord ett av många bakslag för våren nu i slutet i februari. Samtidigt gläds jag med alla som tänker åka Vasaloppet på söndag, vilket nu sannolikt kommer att kunna genomföras i ett någorlunda vinterväder.

 

Även den här veckan kommer jag att blogga om vad som kännetecknar en Prestationskultur. Med detta hoppas jag att du som är intresserad av ämnet kan få del av min mångåriga erfarenhet av ämnet. Veckans första inlägg kommer att handla om en av grundförutsättningarna för att en Prestationskultur skall existera, nämligen att medarbetarna är verkligt involverade i verksamheten genom en tydlig delaktighet och påtagliga påverkansmöjligheter. Precis som för det mesta vad gäller arbetsmiljöfrågor så är det avgörande hur medarbetarna upplever det hela. En Prestationskultur kan enbart existera i de fall där medarbetarna upplever sig verkligt involverade genom stor delaktighet och stora påverkansmöjligheter. Detta betyder då att om en företagsledning anser att medarbetarna är delaktiga och har påverkansmöjligheter samtidigt som medarbetarna inte upplever detta så råder ingen Prestationskultur.

 

 I vilken grad vi känner oss involverade beror i allt väsentligt på hur delaktiga vi känner oss i kombination med hur stora möjligheter vi upplever att vi har att påverka. Du har som tidigare har läst mina inlägg kring engagemang vet då att det här med att kunna påverka är en central faktor för att vi skall bli engagerade. Detta betyder då samtidigt att i en Prestationskultur är medarbetarna betydligt mer engagerade än i andra kulturformer. Den energi som känns så tydligt när man besöker en verksamhet som befinner sig i en Prestationskultur kommer i allt väsentligt från medarbetarnas engagemang. Detta betyder då att ett stort engagemang hos medarbetarna är ett tydligt kännetecken för en Prestationskultur.

 

Fundera gärna en stund över hur du upplever din egen delaktighet och dina påverkansmöjligheter och hur du tror dina kollegor och/eller dina medarbetare upplever detta.

 

Ha nu en fin sista februarivecka 2020!

 

                                                                                                                                                                            

Gert Ohlin

Sustainable Performance

[email protected]

0768-93 12 246

Kategori: Allmänt
Taggar: Delaktighet, Engagemang, Engagemnag, Prestationskultur, Påverkansmöjligheter;

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: