Bli uthålligt lönsam med hjälp av en Prestationskultur, del 2

Är det här din första kontakt med min blogg, kan det vara bra att du först bekantar dig med vad jag varit inne på hittills i år. Från och med vecka 8 och en tid framöver kommer jag att främst resonera kring ämnet Prestationskultur och dess betydelse för framgång både individuellt och för organisationen (företaget, idrottsföreningen eller motsvarande).

Samtliga delar i serien kring Prestationskultur bygger på den arbetsvetenskapliga forskningen och litteraturen som jag tagit del av och som du finner på http://www.sperab.se/default.asp?PageID=512 och/eller genom mina tusentals samtal med företagsledare/chefer/idrottsutövare med flera genom alla år jag verkat som Prestationsutvecklare.

 

Fössta tossdan i mass d v s Smålands nationaldag firar vi idag och hemma i Småland gör vi det med marsipantårta, skall se om det finns någon här på västkusten i eftermiddag. Det här med dialekter är något som verkligen intresserar mig och med tanke på mitt ständiga resande har jag alltid tillfällen till att lära och uppleva något nytt i dialektväg. Men nu behöver du inte vara rädd, dagens inlägg kommer inte att handla om dialekter utan blir istället en fortsättning på gårdagens inlägg kring uthållig lönsamhet och dess beroende av en Prestationskultur.

 

Efter att läst igenom gårdagens inlägg nu på morgonen inser jag att detta behöver kompletteras med ett resonemang kring varför en Prestationskultur är en förutsättning för en uthållig lönsamhet. Mitt budskap kopplat till detta handlar om att en Prestationskultur innebär att medarbetarna har långsiktigt hållbara arbetsförutsättningar (långsiktigt hållbar arbetsmiljö) i denna. I en Prestationskultur sliter man inte ut medarbetarna och pressar dessa att prestera över sin förmåga. Fokus är istället att erbjuda engagerande och trygga arbetsförutsättningar där alla kan bli verkligt involverade i verksamheten genom en stor delaktighet och goda påverkansmöjligheter. Utöver detta styrs verksamheten av väl förankrade mål som kontinuerligt följs upp tillsammans med involverade medarbetare. Allt detta gör att arbetstillfredsställelsen i en Prestationskultur är överlägset större än i samtliga andra kulturformer vilket i sig leder både till låga sjuktal och till riktigt engagerade medarbetare.

 

På tal om engagerade medarbetare, kommer du ihåg siffran för Sverige (State of Global Workforce/Gallup) som jag redovisade igår? Om inte så är denna endast 14 %! Detta betyder att är din arbetsplats en genomsnittlig sådan i Sverige så är enbart 14 % av dina kollegor/medarbetare engagerade. Detta betyder i sig också att din arbetsplats inte har en Prestationskultur. Troligen är då din arbetsplats präglad av Myskultur eller Låt gå kultur för jag hoppas inte av Slavkulturen. Ser jag till arbetsplatsdata som Sustainable Performance fångat bara under de senaste 10 åren så finns en mycket tydlig korrelation mellan antalet engagerade medarbetare och i vilken kultur arbetsplatsen befinner sig. Ingen av våra kunder som ligger på Sverigesnittet 14 % engagerade medarbetare eller under detta befinner sig i Prestationskultur så jag är väldigt säker i mitt påstående att det finns ett mycket tydligt samband mellan antalet engagerade medarbetare och i vilken kultur arbetsplatsen befinner sig i.

 

Slutsats: för att åstadkomma en uthålligt god lönsamhet krävs det att verksamheten är präglad av en tydlig Prestationskultur som ger medarbetarna möjligheter att prestera på topp uthålligt över tid utan att bli sjuka, slitas ut eller förlora sitt engagemang för arbetet.

 

Önskar dig nu en underbara tossdag med eller utan att du firar Smålands Nationaldag.

 

Gert Ohlin

Sustainable Performance

[email protected]

0768-93 12 246

Kategori: Allmänt
Taggar: Engagemang, Prestationskutl, Uthållig lönsamhet;

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: