Styr mot engagerade medarbetare istället för mot NMI
Är din första titt på denna blogg rekommenderar jag dig att gärna ta del av mina tidigare inlägg eller åtminstone några av dessa.
Måndag 9 mars 2020 och börserna rasar över världen och särskilt här hemma i Sverige p g a oron för Coronavirusets framfart. Det som ständigt slår mig det här hur dramatiskt alla börsaktörer agerar – pendeln slår ofta från den ena ytterligheten till den andra. Baserat på förra veckans börsrörelser tror jag även att dagens ras kommer att kompenseras av uppgångar längre fram i veckan. Tycker mig även märka att medias rapportering kring Corona börjar att lugna ned sig en del med mer fokus på de goda nyheterna, t ex att man i Kina nu börjat få koll på läget och även börjar öppnar sina viktiga industrier igen.
I fredagens inlägg var jag inne på mina aversioner mot NMI (nöjd medarbetarindex) och dess stora utbredning här i landet trots bristen på evidens. Det jag idag istället vill dra en lans för det är att mäta och styr medarbetarnas engagemang. Men, tänker du kanske nu, är inte alla engagerade medarbetare nöjda? Jo, så är det förstås men däremot är långt ifrån alla nöjda medarbetare engagerade. Genom att istället mäta och styra mot engagerade medarbetare så får du som ledare ett avsevärt mer riktigt och evidensbaserat *) värde att styra och följa upp på.
*) beroende på huruvida du/ni använder er av en enkät som är validerad enligt vetenskaplig metod.
Gert Ohlin
Sustainable Performance
0768-93 12 246