Den goda arbetsplatsen

Fredag morgon och jag sitter nu på tåget ned till Köpenhamn efter en mycket kort natt hemma i Växjö, knappt så det var lönt att lägga sig – skämt å sidor så illa var det inte, men mitt sömnkonto är verkligen övertrasserat nu – undrar hur banken (kroppen) reagerar med tanke på det?

 

Läste precis på nätet att Arbetsmiljöverket idag presenterar en ny rapport kring ”den goda arbetsplatsen”, ett ämne som du förstår intresserar undertecknad särskilt mycket. Efter att ha läst ett sammandrag av rapporten kan jag konstatera att det inte är frågan om några nya och revolutionerade arbetsmiljöfaktorer som blivit upptäckta, tvärtom bekräftar rapporten mycket utav den forskning som jag och mina kollegor bygger vår verksamhet på. Arbetsmiljöverkets nya rapport pekar på betydelsen av bra ledarskap och delaktighet, men även av ett positivt arbetsklimat med tydliga roller, kommunikation, mål och förväntningar. Tänk om merparten av landets arbetsgivare på allvar kunde ta till sig dessa resultat, vilken produktivitetsökning vi skulle kunna få till då i landet.

 

Tyvärr präglas alltför många arbetsplatser av klara brister inom flera eller inom de flesta av dessa områden. De arbetsgivare som ändå arbetar medvetet med ett systematiskt arbetsmiljöarbete lägger alldeles för liten vikt vid den psykosociala arbetsmiljön d v s ledarskap, delaktighet, roller och ansvar, kommunikation, mål och krav samt klimatfrågorna (psykosociala klimatet).

 

Det är nu min förhoppning att media tar tag ordentligt i denna rapport så att dess budskap kan få lite spridning, kanske kan det bli droppen som urholkar stenen?

 

Ha nu en riktigt skön och avkopplande helg önskar

 

Gert Ohlin

 

PS Från och med nu kan följa mig på Twitter - @gertohlin Ds


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: