Intern splittring förödande för förtroendet

Måndag kväll och jag har precis återkommet hit till mitt hotell här i Stockholm efter en trevlig middag med ett ännu trevligare sällskap. På vägen tillbaka till hotellet blev jag vit av blötsnö och liknade mest en snögubbe när jag tittade mig i spegeln.

 

I fredagens inlägg gav jag inte Håkan Juholt någon chans med tanke på hans låga förtroende både internt inom Socialdemokratin och externt hos väljarna, och mycket riktigt i lördags blev han tvingad att kasta in handduken. Det som hänt sedan dess inom Socialdemokraterna kan inte vara annat än ett tecken på en stor inre splittring. Denna splittring är förstås totalt förödande för partiets trovärdighet vilket vi säkert kommer att se i nästa opinionsundersökning. Det som förvånar mig är man inte inser konsekvenserna av detta sorliga skådespel. Hade motsvarande hänt inom näringslivet, vilket det också ofta har gjort eftersom det tillhör vardagen mer eller mindre att VD:ar tvingas lämna sina uppdrag, så hade styrelsen i samma ögonblick presenterat en ny ledare, åtminstone en tillfällig sådan i avvaktan på en rekrytering. Såväl kunder som kreditgivare med flera intressenter kräver naturligtvis att företaget direkt får en ny kompetent ledning. Jag är övertygad om vi väljare resonerar på samma sätt, ett parti som inte ens kan enas om hur en ny ledare skall rekryteras är det parti som kan göra anspråk på att bilda regering?

 

Med dessa reflektioner önskar jag dig en trevlig måndagskväll.

 

Gert Ohlin

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: