Vart är vi på väg?

Onsdag kväll och jag kommer strax och avsluta en lång dag framför datorn innan jag packar min väska inför morgondagens resa upptill Stockholm. Men före dess ägnar jag mig åt lite bloggvård genom att dela med mig av lite tankar.

 

”Vart är vi på väg” som programledaren säger i TV-programmet ”På spåret”? Är vi på ned eller kan vi redan nu se slutet på den här konjunkturnedgången? Dessa två frågor sliter nästan alla företag med idag och så vitt jag vet är det ingen som riktigt har svar på frågorna. Världsbanken förutspår en tydlig tillbakagång för tillväxten i världen och för Europas del även en negativ tillväxt på 0,5 %. Under den nu pågående konferensen i Davos, World Economic Forum, är det många som menar att skuldkrisen i Europa tvingar fram en alldeles för tillväxtfientlig politik som i sig kommer att fördjupa krisen för de mest skuldsatta länderna, men förstås även för alla andra. Som alltid när det gäller kriser är krishanteringen helt avgörande för utgången. Låt oss hoppas att det kläcks en massa goda idéer under konferensen nere i Davos nu under veckan.

 

Jag hoppas att jag mycket snart kan visa en bild som visar på att vi är på väg upp igen. Fram till dess önskar jag dig en trevlig onsdagkväll.

 

 

Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: